dinajel skriver om dom enkla känslorna

onsdag, december 01, 2004

Diskrimineringen

Jo, alltså. Skälet till att jag slutade med helgon och lunar
sammanfattas rätt bra i denna lilla hysteriskt roliga teckning.

Sen sist har jag också blivit diskriminerad på krogen.
Det var en fantastisk upplevelse.
Det började på julfesten med jobbet. Jag berättade en historia
under middagen inför alla hundra församlade, som visade sig
bli festens höjdpunkt. Och det var ändå en väldigt rolig fest,
vilket var otippat. (Det var ju trots allt en jobbfest.)

Vid ettsnåret ville några dra till Café Opera. Eller "cafét" som dom
kallade det. Redan där borde man ju ha börjat ana oråd.

Vi tog en taxi (som jag inte har nån aning vem som betalade. Inte
jag iallafall) och ställde oss i den obefintliga kön. Vi var två killar
och en tjej. I ett hörn stod två invandrare från nånstans i
Mellanöstern. Dom fick inte komma in tydligen. Det fick inte vi
heller.

- Ööööh, står ni med på gästlistan? undrade den biffige biffen i
dörren.

Jag svarade rappt "Ja!" men tjejen i sällskapet sa "nej" och därmed
fick vi stå kvar och frysa utanför medan den biffige biffen glatt
hälsade tre nyanlända tjejer välkomna och lyfte på repet. En halv
minut senare hälsade han återigen fyra brats (med alla brattribut
på plats) välkomna.

Jag stod och pikade vakten ett tag tills han började se arg ut.
Sa att jag misstänkte att det hade nåt att göra med att mina
ögonbryn är ganska mörka. Jag ser ju nästan ut som en
utomeuropeisk invandrare.

Men han släppte iallafall in tjejen i vårt sällskap medan jag och
den andre killen släpade oss iväg mot tunnelbanan istället.

Som sagt. En fantastisk upplevelse.